
Każdy dzień rozpoczynamy od kręgu.
Witamy się, opowiadamy, co zdarzyło się od poprzedniego spotkania w życiu każdego z nas, a następnie omawiamy plan dnia. Proponujemy aktywności, wsłuchujemy się w potrzeby grupy.
Wspólny rytualny początek dnia umacnia każde dziecko z osobna, dając wyraźny sygnał: jesteś ważny, to ma znaczenie, jak minął ci wieczór, powiedz na co masz ochotę.
Nie można spełnić wszystkich próśb i pomysłów - w dorosłym życiu nikt naszych zachcianek nie realizuje, to kwestia nauki rozmowy i poszukiwania wspólnej drogi, ów symbiozy w zabawie.
W zależności od pory roku i dnia oraz wybranej aktywności realizujemy omówiony plan.
Konstruujemy, budujemy, ćwiczymy lub idziemy na małą wyprawę. Ale przede wszystkim bawimy się. Pielęgnujemy nasz ogródek i dbamy o zwierzęta.
Mamy możliwość obserwowania pór roku i doświadczania każdej pogody. Dowiadujemy się, jak dana pora roku wpływa na otoczenie, poznajemy cykl życia roślin i zachowania zwierząt.
Swobodna zabawa przeplata się z posiłkami
Dbamy o to, by dieta dzieci była zbilansowana, głównie oparta na warzywach i owocach. To niezwykle ważne, by wyrabiać zdrowe nawyki żywieniowe od dziecka. Walka z otyłością, słodyczami i nieadekwatną do potrzeb dietą to ogromny cywilizacyjny problem.
W ciągu dnia jemy słodkie dżemy, które przygotowujemy własnoręcznie. Pijemy soki ze świeżych owoców. Natura dostarcza nam tak dużo cukru, że słodziki i sztuczne czekoladki odejdą w niepamięć.


W naszym przedszkolu w Dąbrówce mamy do dyspozycji liczne udogodnienia. Przedszkole mieści się na ogrodzonej działce, która częściowo jest zalesiona, więc stwarza nam spore możliwości spontanicznego działania. Część terenu to wskazany wcześniej ogródek wraz z domkiem chroniącym nas przed deszczem lub palącym słońcem. Do dyspozycji mamy kuchnię, łazienkę i pokój do odpoczynku.
KIEDY PADA DESZCZ...
KIEDY JEST ZIMNO...
KIEDY DZIECI CHORUJĄ...
GRZYBY I KORZENIE TO LEŚNA EDUKACJA O PROFILU PRZYRODNICZO-ARTYSTYCZNYM.
Poza eksplorowaniem świata natury i swobodną zabawą w ogrodzie, dbamy o jak najlepsze przygotowanie dzieci do kontynuacji nauki w szkole.
Dbamy o rozwój małej motoryki - w naszym domku znajdują się niezbędne materiały, takie jak farbki, pędzle, nożyczki, kredki, flamastry, a nawet młotki, gwoździe i inne narzędzia pozwalające trenować życiowe umiejętności.
Przygotowujemy dzieci do czytania i pisania, rozwijamy również kompetencje matematyczne - choćby poprzez liczenie nasion, jakie wsadzamy w ogrodzie, czy liczenie zebranych malin. Wykorzystujemy do tego naturalne zasoby, zamiast plastikowych pomocy edukacyjnych. Uczymy się jak funkcjonuje świat przyrodniczy - z pomocą przychodzi nasz ogródek pełen warzyw, owoców i (w przyszłości) zwierząt.
Dzieci korzystające z naturalnego otoczenia i możliwości, jakie to otoczenie im stwarza, nie udają - przystosowują się do bycia w świecie, takim, jakim on jest. Rozwijają się w sposób dostosowany do ich predyspozycji w danym momencie. Ćwiczą koordynacją ruchową, korzystają z wrodzonej w sobie twórczości, którą my, jako pedagodzy, szanujemy, doceniamy i robimy wszystko, by pokłady tej dziecięcej twórczości rozwijać.
Nie bez przyczyny, dzieci kończące leśne przedszkola są bardziej uważne, potrafią przez dłuższy czas skupić uwagę, potrafią słuchać, są spostrzegawcze i pewne siebie.
Mimo, że Grzyby i Korzenie to edukacja leśna - mamy przygotowane dla dzieci całe zaplecze higieniczno-sanitarne.
Dbamy o zdrowe nawyki mycia rąk, regularnego jedzenia i odpoczywania. Mamy przygotowane dla dzieci zaplecze higieniczne - łazienki oraz kuchnię.
